Gratis proefles

Mind-Walk in Winterwonderland

Ga je mee op pad in Winterwonderland?

Wat een unieke mogelijkheid! Het is winter in Nederland, en hoe! Een mooie laag sneeuw en bevroren meren en kanalen zorgen voor prachtige plaatjes en heel veel blije gezichten. Er wordt geschaatst, gesleed, geskied en gespeeld dat het een lieverlee is. De sneeuw legt een verstillende laagje over het landschap, bij elke stap die je zet hoor je dat heerlijke knarsende geluid dat alleen verse sneeuw kan maken. 

Hier in Noorwegen genieten we ieder jaar van de sneeuw en het ijs. Dit jaar is het bij ons ook buitengewoon koud. We hebben dit jaar nog maar 2 dagen dooi gehad, op de meeste dagen is de temperatuur tussen de -5 en -15 graden Celsius, maar ook de zon schijnt uitbundig. Dus staan ook wij regelmatig op de skies en schaatsen. Elke dag maak ik een ommetje met Zuna, meestal in de buurt, maar sinds de laatste paar dagen wil ik weer het bos in. Ik voel dat we richting het voorjaar gaan, over 2 weken is het alweer maart. Ook mijn Mind-Walk mind is aan het ontwaken. Ik zie overal weer mindfulness momentjes in en spontaan krijg ik nieuwe ideeën voor meditaties en oefeningen. Toch ben ik de winter nog niet zat, we genieten er van met volle teugen. En dat doen jullie in Nederland ook, heb ik wel gezien. 🙂 

Het leek mij daarom mooi om jullie een Mind-Walk in Winterwonderland te laten beleven. Even proeven aan Mind-Walk, maar dan in de sneeuw. Ik heb hieronder een serie filmpjes en geluidsopnames geplaatst. Deze kun je uitvoeren op je eigen tempo en wanneer je maar wilt. De komende weken laat ik ze gratis staan op mijn website. Doe ze alleen of samen met iemand die bewust met je mee doet. Met kinderen of de hond erbij is het minder geschikt, dan vindt je niet de rust en stilte in jezelf om de oefeningen echt te ervaren.

Ik raad je aan om te starten met een stukje stevig doorwandelen of voor je start wat pittigere oefeningen te doen (springen, zwaaien met je armen, hardlopen op de plaats) om je op te warmen en die warmte ook onder je kleren op te slaan. Heel langzaam lopen doen we tijdens deze training niet, omdat het belangrijk is dat je warm bent voor je een stilstaande of stilzittende oefening doet, ga dus steeds tussen de oefeningen door een stukje ongedwongen wandelen met een lekker tempo. 

Kleed je goed aan; in meerdere laagjes, en draag warme comfortabele schoenen met goede grip. Je kunt beter starten met te veel kleding en halverwege wat in je rugtas stoppen, dan dat je het koud krijgt. Neem eventueel een extra jas of kleedje mee voor als je stilstaat of zit.

Verder hoop ik dat je het gewoon heel leuk vindt en dat het je goed doet. 

Ik zou het fijn vinden als je er iets over zegt in de reacties hieronder of bij het bericht op Facebook of Instagram. Deel deze pagina met iedereen die je ook een Mind-Walk in Winterwonderland gunt, dat kan heel eenvoudig via de knoppen hieronder. Volg je Stil in Mij nog niet op Instagram of Facebook? Onder aan deze pagina vindt je de linkjes naar deze pagina’s.

Zolang er sneeuw is in Nederland hoop ik dat jullie er net zo van genieten als ik elke dag doe. 
Ik wens je heel veel plezier!

 

Deel Mind-Walk in Winterwonderland met anderen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Introductie

Voor je van start gaat met Mind-Walk in Winterwonderland wil ik je vragen dit filmpje te bekijken. Ik leg je hier uit wat je kunt verwachten en waar je even op moet leggen.  Mijn planning loopt bijna altijd anders dan de realiteit, ik improviseer heel veel, rekening houdend met de omstandigheden. De volgorde van de oefeningen die ik in de introductie noem heb ik iets door elkaar gegooid. De meditatie doe ik nu in het midden, in plaats van aan het eind. Maar als jij die liever wel op het eind doet, mag dat ook. Alleen de meditatie is stilstaand of zittend, voor de andere oefeningen blijven we lopen zodat we ook warm blijven. 

We gaan van start

Ja, we gaan samen op pad in Winterwonderland. 

Loop je mee?

Aandachtig wandelen: kijk!

De eerste wandeltechniek is aandachtig wandelen. We hebben onze volle aandacht bij waar we zijn en wat we om ons heen zien. Een heerlijke, eenvoudige manier van wandelen om echt in het hier en nu te zijn en al het andere los te laten.

Het geluid van de knarsende sneeuw is best aanwezig, probeer dat zo veel mogelijk naast je neer te leggen, en lukt je dat niet onderzoek dan wat het met je doet. 

Aandachtig wandelen: luister!

We gaan aandachtig wandelen in de sneeuw. Met onze volle aandacht luisteren we alleen naar alle geluiden van de sneeuw onder onze voeten. Wat hoor je als over het pad loopt of er naast? Door de diepe sneeuw of over een dun laagje? Welk verschil maakt de ondergrond? En wat hoor je als je stil staat? 

In het begin van het filmpje, vlak voor we beginnen, ben ik even afgeleid door iets bijzonders dat ik hoor en zie. Dit kan gebeuren, je hoeft ook niet alles te negeren. Geef het even je volle aandacht, zodat je het daarna weer kunt loslaten en je op de oefening kunt richten. 

Introductie van Meditatie

Na het aandachtig wandelen gaan we weer ongedwongen wandelen. Je mag alles loslaten van de vorige oefening en gewoon even lopen op jouw tempo tot je een plek hebt gevonden waar jij in alle rust kunt zitten of staan, zonder dat je al te veel gestoord kunt worden. Ik leg je in deze video uit wat je kunt verwachten van de meditatie. 

Magische Meditatie

We doen een Magische Meditatie met duizenden dansende sneeuwvlokken, gebruik je fantasie, geef je eraan over, ontspan en geniet ervan.

Aandachtig wandelen: voel!

We gaan weer aandachtig wandelen en gebruiken daarbij ons zintuig: voelen. Hoe voelt het om in de sneeuw te lopen? Op verschillende ondergronden en als je op verschillende manieren loopt?

Halverwege het filmpje verander ik ineens van omgeving, het gevolg van een telefoon die er genoeg van had door de kou. Ook dat kan gebeuren, we zijn met Mind-Walk nu eenmaal afhankelijk van de omstandigheden buiten.

Voel, Ruik & Proef!

We gaan de sneeuw van dichtbij ervaren. Door eraan te voelen, ruiken en ja.. te proeven. Iets wat je waarschijnlijk voor het laatst hebt gedaan toen je zelf nog een klein kind was, wat eigenlijk niet mocht maar zo verleidelijk was. Vandaag doen we het lekker wel!

We sluiten de wandeling af met een introductie van de Mind-Walk cursus die op 1 maart 2021 van gestart gaat. 

Doe je mee met de Online Mind-Walk cursus vanaf 1 maart 2021?

Ik hoop dat je van deze Mind-Walk in Winterwonderland les hebt genoten. We hebben onderweg een aantal superfijne oefeningen gedaan in de sneeuw, maar er zijn natuurlijk nog zoveel meer leuke manieren om van de sneeuw te genieten. De sneeuw is er nu, en dat duurt meestal maar kort in Nederland. Reden te meer om er met al je aandacht van te genieten, op Mind-Walk manier bijvoorbeeld. Ik hoop dat het voor jou ook echt een mooie ervaring was.

Als de sneeuw straks weer weggesmolten is staat er een nieuw seizoen voor de deur: het voorjaar is in aantocht. Bij mij duurt het nog iets langer, de sneeuw kan hier blijven liggen tot ver in april, maar ook hier merk ik het in de kleine dingetjes. In Nederland start het voorjaar toch echt al in maart. Als er iets is wat ik in Noorwegen mis, dan is het de uitbundige, lange lente in Nederland en de enorme variatie aan voorjaarsbloeiers. Je bewust zijn van de veranderingen in de natuur tijdens het wandelen is zo’n rijke ervaring. Met Mind-Walk gebruik je al je zintuigen om die heerlijke lente nog intenser te beleven. Op 1 maart start ik met de online Mind-Walk cursus vanuit Noorwegen, met jou in Nederland of waar ook ter wereld jij je bevindt. Wil je hier meer over lezen? Klik dan op de knop hieronder om naar de Mind-Walk pagina te gaan. 

Deel Mind-Walk in Winterwonderland met anderen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top