Mind-Walk in de Herfst Training 7

Een Kalme Kerst

Welkom bij Mind-Walk in de Herfst training 7

 

Ha lieve allemaal, 

De laatste training in deze Mind-Walk in de Herfst cursus.
Dit zou eigenlijk de achtste training zijn, maar omdat de oefeningen voor training 6 en 7 zijn samengevoegd tot 1 uitgebreide training voor 4 weken, is deze laatste training nummer 7 geworden. 

De laatste weken van het jaar zijn aangebroken en de feestdagen staan voor de deur. 
Een tijd waarin we vaak van hot naar her vliegen en er weinig ruimte is voor rust, stilte en zelfzorg. Met deze Mind-Walk training hoop ik je een opening te geven om die rust en zelfzorg toch voor jezelf in de kerstperiode te integreren. Wat ik jullie wil geven is:

Een Kalme Kerst

Met een kalme Kerst als basis heb je genoeg energie en ruimte in je hoofd om de rust te bewaren in de chaos, 100% te genieten en echt aanwezig te zijn in alle momenten van gezelligheid. Je hebt een anker van rust om de dag mee te starten, de haast te doorbreken en kalmte terug te vinden. Althans, dat is mijn hoop, het idee waarmee ik deze training heb samengesteld.

 

Het licht in jou

Deze training gaat niet alleen over rust, stilte en kalmte. Deze training heeft eigenlijk een dubbel thema. Een thema dat recht uit mijn hart komt. Ik heb er niet over nagedacht of het van te voren bewust gepland, het is in mij ontstaan. Het thema: Het licht in jou. We vieren met de Kerst dat het licht der wereld op aarde gekomen is. En dat is het, ook nu, of juist nu. Want dat licht dat de wereld zo nodig heeft leeft in al onze harten. In jouw hart, in mijn hart en in alle harten van de mensen op aarde. De wereld heeft onze liefde nodig, ons licht, onze verbinding met elkaar. Het enige wat we hoeven te doen is ons licht te laten schijnen als heldere sterren aan de hemel en onze liefde te laten stromen door onze aandacht te geven aan iedereen die we lief hebben. Door te lachen, te dansen, te zingen en te praten, door te delen en soms ook samen stil te zijn. Door naar elkaar te luisteren en er voor elkaar te zijn. Als we ons verbinden met het licht in ons, stroomt de liefde over, als een fontein naar iedereen om ons heen. 

Het grappige is dat ik het in deze training letterlijk laat zien. Bij het redigeren van de video’s viel het me ineens op; je ziet het aan mijn gezicht en houding. Tijdens de introductie ben ik wel in het hier en nu, maar ik ben ook echt nog bezig met wat er buiten mij is. Met de vorm van de training en hoe ik jullie uitleg wat ik wil delen. Maar tijdens het opnemen van de ademhalingsoefening maak ik steeds meer verbinding met het licht in mij, met mijn hart. Ik voelde mijn energie veranderen en dat straal ik ook uit op de video. Kijk maar eens hoe anders mijn gezicht aan het begin en einde van de oefening is.

Tijdens het opnemen van de Qi Gong oefening voel ik mij echt gegrond en diep verbonden met de natuur. Ik sta niet alleen in het gouden licht van de ondergaande zon, maar ook echt in mijn eigen licht. En dat gevoel heb ik de afgelopen dagen vast kunnen houden. Zelf herhaal ik deze oefeningen ook in de komende tijd, want ook ik heb het hart nodig (dat was een onbewust schrijffoutje, dat ik bewust heb laten staan).

In mijn afsluitende video voel ik de vreugde en liefde borrelen en bruisen, ik kan wel dansen van blijdschap. Dat zie je en dat voel je. Dat gevoel dat wil ik meenemen de kerstdagen in, het nieuwe jaar in, de toekomst tegemoet. En ik hoop dat die borrelende, bruisende blijdschap aanstekelijk werkt en overvloeit naar jullie. Want ik gun het iedereen zich zo te voelen, om zoveel vreugde, liefde en dankbaarheid te voelen in je lichaam, hart en hoofd. 

Dank jullie wel, dat jullie mij de kans geven om dit te ontdekken en de vrijheid en ruimte om het uiten. 

Dank jullie wel!

 

Liefs, Dorine

 

 

Introductie

Om te beginnen heb ik een lange introductievideo voor jullie opgenomen. Deze heb ik voor het overzicht opgedeeld in 4 kortere video’s. In het eerste deel vertel ik over wat je van deze training kunt verwachten. Het tweede deel is de uitleg van de wandeloefening, die ik hieronder ook tekstueel heb uitgelegd. In de derde video geef ik jullie een wens mee om met de training aan de slag te gaan. De laatste video ontvangen jullie als bonus in de facebookgroep op 21 december.

Welkom bij Mind-Walk Een Kalme Kerst

Uitleg Een Kalme Kerstwandeling

Ik wens jullie een Mindful Christmas

Wat we doen we tijdens training 7:

1.  Ademoefening: verbinden met je hart
2. Kalme Kerstwandeling
3. Qi Gong: het licht in jou. 

Voor het uitvoeren van de oefeningen mag je zelf kiezen of dat je er echt tijd voor vrij maakt en de drie oefeningen achter elkaar in 1 wandeling doet, óf dat je het integreert in jouw kerstactiviteiten.

Kijk maar wat past bij jou, bij jouw behoeften en jouw plannen. 
Die vrijheid heb je en die vrijheid mag je helemaal aannemen.
Niets moet, alles mag, ook tijdens de feestdagen. 😉 

Bonus

Deze training komt met een meerdere cadeautjes, het is immers Kerstmis! Ze passen niet onder de boom, ik heb ze ook niet ingepakt, maar je mag ze wel aannemen en zelf kiezen welk idee je volledig uitpakt en uitprobeert. De inspiratievideo was eigenlijk een deel van in de introductie, maar die vond ik eerlijk gezegd al lang genoeg. Toch wil ik dit verhaal graag met jullie delen, het zijn mijn gedachten over de donkere dagen voor kerstmis en het licht dat we allemaal in ons dragen. In de komende dagen deel ik alle cadeautjes met jullie in de facebookgroep.

1. Extra Ideeën voor een Mindful Christmas
2. Inspiratievideo over 21 december: de Winter Solstice
3. Gedicht: In de stilte van de wereld

Ademoefening
Verbinden met je hart

In deze ademoefening verbinden we ons via de ademhaling met ons hart. We verbinden hart en hoofd, hart en buik en hart en voeten. Je mag deze oefening staand, zittend of liggend doen. De keuze is geheel aan jou. Hier doe ik het staand omdat dit buiten nu eenmaal makkelijker is. Maar ook liggend in bed bij het ontwaken of slapen gaan vind ik heel fijn. Het verspreid een intens gevoel van liefde door je hele lichaam en geest. Zo fijn om je dag mee te starten, af te sluiten of even te onderbreken. Een liefdevolle adempauze. 

Aandachtige Zijn en Wandelen:

Kalme Kerstwandeling

Een ontspannen wandeling waarvoor je niet perse tijd hoeft vrij te maken. Deze wandeling integreer je namelijk in je dagelijks leven. Het mag natuurlijk wel, er tijd voor vrijmaken! En dat zal je ook echt de meeste ontspanning en rust opleveren. Maar soms is het zo druk dat er het er keer op keer bij in schiet en dan is het beter de ontspanning te vinden in dagelijks activiteiten. Ontspannen, je schouders laten zakken en jezelf een adempauze geven is steeds weer bewuste keuze. Ook tijdens de feestdagen. Dus maakt die keuze ook bewust.

Je kunt de Kalme Kerstwandeling integreren in je voorbereidingen en activiteiten door ervoor te kiezen de fiets en auto te laten staan, waar de omstandigheden dit toelaten. Ga wandelend naar de supermarkt, breng wandelend een kerstcadeautje bij iemand die je wilt verrassen of breng de kinderen wandelend weg. Loop je met de kinderen, een vriend of vriendin of iemand anders geef ze dan je volle aandacht, maar op de heen- of terugweg dat je alleen loopt kun je de Kalme Kerstwandeling toepassen om jezelf een adempauze en mind-walk momentje te geven. Zelfs als je wel met de fiets of auto ergens heen moet kan je dit doen, als je op de weg de aandacht maar bij het verkeer houdt. Deze oefening start namelijk al wanneer je je klaar maakt om de deur uit te gaan. 

Van te voren kies je ervoor 1 zintuig uit te lichten. Kijk, luister, ruik, proef of voel met heel je aandacht. De andere zintuigen gebruik je wel omdat we ze nu eenmaal niet uit kunnen (en willen) zetten, en soms hebben we zo ook nodig om onze veiligheid te waarborgen, maar breng je aandacht steeds liefdevol terug naar het zintuig van je keuze. 

Neem de tijd om te bedenken welke jas, kleding of schoenen je aan doet en trek het ook met je volle aandacht aan. Gebruik steeds bewust dat ene zintuig. Wat heb je verder nodig? Een paraplu? Een rugtas voor de boodschappen? Je portemonnee? Het cadeautje dat je weg wilt brengen? De kerstkaarten die je in de brievenbus wilt doen? Verzamel wat je nodig hebt en doe ook dit bewust en met alle aandacht met dat ene zintuig. Kies er ook bewust voor je telefoon wel of niet thuis te laten liggen. Is het van belang je mobiel nu mee te nemen of kan het ook wel zonder? De keuze is sowieso goed en vrij van oordeel, ook als jij ervoor kiest de telefoon wel mee te nemen omdat dit het idee je meer rust geeft op dit moment. 

Als je klaar bent om te vertrekken verken je de deur en drempel met het door jou gekozen zintuig en ga je rustig op pad. Het tuinpad af, de stoep over en langs alles wat je onderweg tegen komt. Het is helemaal ok om de oefening onderweg te onderbreken omdat je iemand wil begroeten of je volle aandacht aan het verkeer moet geven. Niets is een verstoring is, het is enkel iets dat je onderweg tegenkomt, een deel van de beleving. Geef jezelf gewoon rustig de kans terug te komen bij het aandachtig zien, luisteren, ruiken of voelen (en proeven? of is dat wat lastig onderweg?). Ook als je aankomt op de plaats van bestemming. Verken wat je daar ervaart met je gekozen zintuig. Geef wel je volle aandacht aan de mensen die je ontmoet en de activiteit waarvoor je in eerste instantie op pad ging. Op de terugweg ga je gewoon door met de oefening of wissel van zintuig om ook het verschil te ervaren. 

Wat doet deze oefening met je? Kwam je iets tegen dat je nooit eerder had opgemerkt? Werd je ergens door verrast op een positieve of negatieve manier? Alles is goed, kijk ernaar zonder oordeel. Was er veel afleiding en vond je het lastig om je steeds op 1 zintuig te concentreren of was het juist heel makkelijk en ontspannen? 

Herhaal de oefening wanneer het uitkomt en probeer verschillende zintuigen uit. Een rondje door de tuin of naar de brievenbus kan al genoeg zijn, of zelfs het opstaan in de ochtend en het lopen naar de badkamer of wc. We lopen de hele dag overal onbewust naar toe, pak deze momentjes om je even te concentreren op een zintuig en te landen in het hier en nu. Dit haalt de vluchtigheid uit je activiteiten, geeft je het gevoel ergens echt aanwezig te zijn en brengt rust en ruimte in je hoofd en bewegingen. Ben je langer op pad wissel de oefening dan af met ongedwongen wandelen zodat je je niet te lang achter elkaar hoeft te concentreren. Accepteer ook dat het de ene keer wel lukt en de andere keer niet. 

Ik wens je veel plezier met deze oefening en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Deel ze in de Facebookgroep. Niet alleen om je eigen verhaal te delen, maar ook om de anderen te inspireren. 

Qi Gong Flow: Met het licht in jou

In deze zachte, vloeiende Qi Gong flow oefening maken we bewust contact met het licht in ons. We laden ons op met de energie uit de aarde onder ons en de hemel boven ons. We laten de energie van binnen uit stromen als een fontein, de energie mag rijkelijk vloeien, om ons licht te verspreiden. We vinden rust bij het wateroppervlak van een denkbeeldig meer. We laten de zon opkomen en ondergaan over het meer, van links naar rechts en daarna ook van rechts naar links. 

Water is het element van de winter volgens de Chinese leer. We reinigen en stimuleren met deze oefeningen ook onze nieren. 

Afsluitende video: Merry Christmas van een Blij-ei!

Dit was de laatste Mind-Walk In de Herfst training

Dank je wel voor alles

Ik hoop dat je ervan genoten hebt en wil je bedanken voor jouw aandacht en aanwezig. Ik hoor graag over jouw kerstwandeling en de oefeningen. Waar genoot je van en wat je vond je lastig? Op welke momenten vond jij de meeste ontspanning. Wat heb je het meest geoefend?

Laat het weten in de Facebookgroep of vertel erover tijdens onze Zoommeeting. De laatste Zoommeeting van deze training is op zaterdag 8 januari van 10.00 tot 10.40 uur. Maak je er tijd voor vrij in je agenda?

Wil je er graag persoonlijk praten over deze training of de hele cursus, dan kan dat via WhatsApp, Messenger of e-mail (ook als videogesprek).

Nogmaals, dank voor alles en tot gauw in de Facebookgroep! 

Ik wens jullie hele fijne, ontspannen en gezellig feestdagen en alvast een hele goede start van 2022! 

Liefs, Dorine

2021-11-19 15.19.26

Dorine Tichelaar

Jouw Mind-Walk trainer

E-mail: post@stilinmij.nl

Telefoon: +4747215215
(ook voor WhatsApp)​

Scroll naar top