Hytta i Skogen

Welkom bij jouw Stilte-avontuur

Lieve Merijn en Delilah,

Van harte welkom op de informatiepagina over jullie stilte-avontuur in Noorwegen! 
Over een paar weken staan jullie samen met mij bij een eenvoudige, houten hut midden in het bos om te vertragen en je over te geven aan de rust, stilte, pure schoonheid en eenvoud in de Noorse natuur. Welkom bij jullie retreat: Hytta i Skogen (letterlijk vertaald: de hut in het bos). Jullie geven jezelf hiermee echt een adempauze cadeau, een aantal dagen om je schouders te laten zakken en alles even van je af laten glijden. Ik hoop dan ook van harte dat jullie dat zo zullen ervaren en kijk er erg naar uit jullie hier te ontmoeten!

Ik heb even op een rijtje gezet wat we hebben afgesproken tijdens onze telefoongesprekken van de afgelopen tijd:

Op zondag 30 oktober vliegen jullie van Nederland naar Noorwegen. Hiervandaan reizen jullie met de trein naar Vestfossen of Drammen. Op het treinstation sta ik klaar om jullie te verwelkomen en mee te nemen naar de hut aan de Eiker in Vestfossen. Tenzij jullie graag willen dat ik jullie ophaal op het vliegveld want ook dat is een optie. De verschillende mogelijkheden om naar Vestfossen te komen zet ik hieronder ook nog even op een rij. 

In de hut krijgen jullie uiteraard eerst een rondleiding en uitleg van hoe alles werkt. De koelkast en voorraadkast zijn goed gevuld voor het avondeten op zondag en het ontbijt op maandagmorgen. Jullie mogen kiezen of jullie op zondag zelf koken of dat ik het avondeten voor jullie klaarmaak zodat jullie even lekker kunnen ontspannen en acclimatiseren na de lange reis. Hierna rij ik terug naar huis en krijgen jullie de ruimte, stilte en tijd voor jezelf. 

Op maandag 31 oktober kunnen jullie rustig opstarten, de ochtend hebben jullie helemaal voor jezelf om te ontbijten, relaxen en lunchen in de hut. Rond 13.00 uur haal ik jullie op met de auto. Via landweggetjes en grindpaden rijden we door Øvre Eiker naar het bos  naar onze hut toe. De komende dagen hoeven we geen winkels te bezoeken, want alles wat we nodig hebben is al aanwezig. Alle ingrediënten voor een weekend rust, stilte, verwondering, gezelligheid en avontuur staan al voor jullie klaar. Jullie hoeven alleen jezelf, kleding, toiletartikelen en schoenen mee te nemen. Als alles loopt zoals gehoopt starten we op maandag 31. oktober om 14.00 uur met het retreat Hytta I Skogen. 

Op maandag draait ons programma vooral om het ‘landen in het hier en nu’, we bekijken de hut, maken de bedden op, verkennen de directe omgeving, ont-moeten onszelf en ontmoeten elkaar. Als we gesetteld zijn gaan we op pad. We maken onze eerste wandeling in ontspannen en ongedwongen sfeer. Je mag nu nog foto’s maken en met elkaar praten, ik stel jullie onderweg een aantal vragen en vertel het een en ander over de omgeving. Hiermee krijg ik een beeld van waar jullie behoefte ligt en kan ik inschatten of het programma nog iets aangepast mag worden.  Na de wandeling steken we de houtkachel aan en hebben we alle tijd voor het avondeten en ontspanning in de hut. We leggen de mobiele telefoons weg. Hierna is de tijd alleen van ons, alles wat we beleven is een cadeautje aan onszelf. Je mag alles wat je meemaakt beleven in het hier en nu, 100% aanwezig. Als we op pad gaan neem ik mijn mobiel wel mee, maar zolang er geen noodsituatie ontstaat blijft ook mijn telefoon volledig uit. De omgeving waar we verblijven en de wandelroutes die we lopen ken ik op mijn broekzak, maar ik neem ook altijd een kaart, mijn kompas en uiteraard de ehbo-kit mee in mijn rugzak. 

We starten op dinsdagochtend met een meditatiemoment in de buitenlucht om ontspannen wakker te worden, voor we in de hut aan de ontbijttafel schuiven. Vandaag maken we een vertragende en verstillende wandeling, waarbij jullie kennis maken met een aantal Mind-Walk technieken om je te verbinden met je lichaam, je zintuigen en de natuur om ons heen. We starten ongedwongen en mogen nog even kletsen, maar gaan stapsgewijs, steeds dieper de stilte en de vertraging in. We maken gebruik maken van onze ademhaling, mindfulness, meditatie, qigong en yogaoefeningen. Als de weeromstandigheden meezitten eten we ’s avonds buiten bij het kampvuur (de wind is hierin vooral van belang). De lunch nemen we mee en er zitten diverse gezonde snacks in mijn rugtas om de hele dag op pad te kunnen zijn. 

Ook op woensdag starten we de dag met een verfrissend meditatiemoment in de buitenlucht voor we gaan ontbijten. De woensdag staat volledig in het teken van stilte. We maken een wandeling in stilte en gaan op naturequest in stilte zitten en sluiten de middag in stilte af bij het kampvuur aan het meer. Daarna is er ruimte om een verfrissende duik te nemen en delen we met elkaar hoe we de verschillende vormen van stilte hebben meegemaakt. We koken de maaltijd samen in de hut en sluiten de avond af bij de houtkachel.  

Op donderdagochtend kunnen we rustig ontbijten en krijgen jullie alle tijd om te relaxen op jullie eigen manier. Er is geen programma, maar alle ruimte om te doen wat goed voelt voor jullie. Je kunt naar het meer, een wandelingetje maken in de buurt, schrijven of lezen in je dagboekje, bij de houtkachel zitten. Alles is ok. De tijd is alleen van jou. Aan het einde van de ochtend laden we de spullen in de auto en verlaten we de hut in het bos.   

De verdere details van het programma blijven een verrassing, deels omdat ik het programma soms moet aanpassen door omstandigheden (het weer, omstandigheden van buitenaf, mijn intuïtie en wat jullie als deelnemers aangeven). Het programma dat ik opgesteld heb is een leidraad, maar het is heel flexibel aan te passen, we bewegen gewoon mee met wat zich aandoet.

Op donderdagmiddag kunnen jullie er zelf voor kiezen of jullie direct naar mijn hut aan de Eiker willen of dat jullie nog een bezoekje willen brengen aan een ander stukje natuur of cultuur in de omgeving. We kunnen een uitzichtpunt opzoeken, een rondrit maken met de auto, een rondje wandelen, een kobaltmijn of museum bezoeken, ergens winkelen of boodschappen doen of gewoon ontspannen bij de hut. De keuze is volledig aan jullie voor het verdere programma en ook of dat jullie mij als gids, chauffeur, gastvrouw of kok erbij willen hebben. Als jullie uit eten willen, dan breng ik jullie naar een leuk restaurant, maar eten in de hut mag ook. We zijn volledig flexibel en kijken wat jullie op dat moment nodig hebben.

Jullie overnachten en ontbijten in de hut en op vrijdag breng ik jullie naar het station in Vestfossen of Drammen, maar ik kan jullie ook helemaal naar Oslo brengen als jullie dat fijn vinden. 

Ik stuur jullie via WhatsApp straks een link naar het inschrijfformulier met een keuzemenu van alle opties en de daarbijhorende kosten. Hierop kunnen jullie alle keuzes aangeven die we van te voren met elkaar afspreken. Ook de algemene voorwaarden vinden jullie daarbij. 

Mochten jullie vragen hebben neem dan gerust contact met mij op, bij voorkeur via WhatsApp. 

Ik hoop dat jullie er net zoveel zin in hebben als ik en wens jullie alvast heel veel voorpret met de voorbereidingen in de komende weken toe. 

Ik zie er naar uit jullie te ontmoeten!

Lieve groeten,

Kom zoals je bent en doe wat je kunt. Wees mild voor jezelf en volg altijd je eigen gevoel.

Tijdens een retreat bij Stil in Mij hoeft niets perfect te zijn en je hoeft jezelf niet te vergelijken met mij of elkaar. Doe wat goed voelt voor jou en geef er gerust je eigen draai aan. Er is geen foute manier om iets uit te voeren, ook ik doe alle oefeningen op mijn manier en dit kan verschillen van dag tot dag. Het is zoals het is op dat moment is en dat is altijd goed. Probeer alle oordeel los te laten, naar jezelf en elkaar.

Ik wil je wel aanmoedigen de oefeningen gewoon te proberen en te ervaren wat het met je doet. Probeer het uit en als je je ongemakkelijk voelt ben je vrij om te stoppen of het aan te passen naar jouw eigen versie. Je kunt het altijd nog eens proberen in je eigen achtertuin als je weer thuis bent. Mijn rol is begeleiden en ondersteunen, als ik je iets vraag wat niet goed voelt luister dan altijd naar je eigen innerlijke stem. 

Bijvoorbeeld:
– Vraag ik je je ogen te sluiten tijdens het mediteren, dan mag je ze ook open houden en laten rusten op een vast punt voor je. 
– Vraag ik je je armen boven je hoofd uit te strekken tijdens een yoga oefening en dat veroorzaakt pijn of irritatie bij jou, dan mag je ze lager houden of dit zo aanpassen waarbij het wel goed voelt voor jou.
– Vraag ik je te gaan zitten bij een oefening, dan mag je ook blijven staan of gaan liggen.
– Vraag ik je iets te delen, dan ben je nergens toe verplicht, je deelt alleen wat jij wil delen.

Ik zal dit tijdens ons stilte-avontuur ook regelmatig herhalen, omdat het zo belangrijk is dat je echt luistert naar je eigen lichaam en niets forceert.
Ik wil je vragen dit van te voren bewust af te spreken met jezelf. Dat je alles mag accepteren, respecteren en omarmen voor-, van- en naar jezelf en elkaar.

We zijn er voor onszelf, en houden rekening met elkaar, we geven elkaar de ruimte om te reflecteren, erkennen, steunen en respecteren.
Wat er met elkaar gedeeld wordt, blijft onder ons.

 

Wat je kunt verwachten en wat er aanwezig is:

  • De hut, waar we verblijven. We maken gebruik van een eenvoudige, typisch Noorse hut midden in het bos. We gaan hierin echt back to basic: we koken op vuur (buiten of op de houtkachel in de hut) of gasbrandertjes, maken gebruik van kaarslicht of natuurlijk licht en hebben geen stromend water, electriciteit, douche of toilet in de hut. Er is gelukkig wel een buitentoilet, een meer, beek of rivier in de buurt en genoeg kaarsen en hout om het warm en gezellig te maken. Van te voren inspecteer ik de hut en maak ik deze schoon en klaar voor gebruik. Aangezien ik de hut huur van particulieren maken we ook gebruik van de spullen die er aanwezig zijn, aangevuld met wat ik meeneem uit mijn eigen hut. Waar deze hut staat is nog even een verrassing. De hut die ik voorheen huurde bleek dubbelgeboekt, dus ik ben nu de andere opties aan het inspecteren. Gelukkig heb ik meerdere hutten gevonden die aan onze wensen voldoen en beschikbaar zijn, zodat ik een keuze kan maken uit de mogelijkheden die het best passen bij de omstandigheden. Het kan zijn dat we een klein stukje moeten lopen met de bagage, want niet alle hutten zijn met de auto bereikbaar. Maar langer dan 1,5 km zal dit sowieso niet zijn en ik kan uiteraard helpen bij het tillen van de bagage.
  • Waar we slapen. Er zijn voldoende bedden aanwezig en afhankelijk van waar we slapen kan ik ook de nieuwe overmatrassen uit mijn hut meenemen zodat ieders een fijn bed heeft. De bedden zijn wel wat korter dan we in Nederland gewend zijn, ongeveer 1.90 m. Lakens, dekbedovertrekken en kussenslopen neem ik mee en ik kan ook kussens, dekbedden of slaapzakken verzorgen. Maar als je zelf een slaapzak, lakenzak en kussen hebt die je mee wil nemen (en je hebt ruimte in je tas) dan mag dat ook. Laat het wel even weten van te voren zodat ik er rekening mee kan houden.
  • Een matje om op te zitten. In Noorwegen noemen we dit een “sittelapp” of “sitteunderlag”; een wollen (gevilt) kleedje van 40 x 50 cm of schuimmatje van een centimeter dik dat je opgevouwen in je wandelrugtas kunt doen. Ik neem meer dan genoeg matjes mee voor iedereen. 
  • Een dagboekje met pen om steeds op te schrijven wat je hebt ervaren. Soms ontvang je prachtige inzichten tijdens een wandeling of stiltemoment, noteer ze wanneer je tijd voor jezelf hebt, zodat je ze later terug kunt lezen en er iets mee te doen.
  • Hout en gas om te koken, de hut warm te houden en een kampvuur te maken.
  • Eten en drinken voor het gehele verblijf: ontbijt, lunch, diner, alles tussendoortjes, water, thee, chocolademelk en koffie. Alles is al van te voren aanwezig. Jij hoeft helemaal niets mee te nemen, tenzij we hier samen andere afspraken over hebben gemaakt. Alcoholhoudende dranken zijn er niet en als je dieetwensen hebt dan hoor ik dat heel graag ruim van te voren.
  • Wat er standaard in mijn rugtas zit: extra water, gezonde snacks en eventueel onze lunch, zakdoekjes, een EHBO kit, een plasticzak, hoofdlamp, aansteker, zakmes, kaart en kompas, issolatiemat om op te liggen of zitten en uiteraard de telefoon voor noodgevallen.
  • Wollen dekens voor de momenten dat we stil zitten, of dit nu binnen of buiten is. Een wollen deken om je schouders of benen maakt alles een stuk behagelijker, dus die neem ik uiteraard mee voor iedereen. 

Wat mag jij zelf meenemen?

  • Goede schoenen. Het is belangrijk om comfortabele schoenen te dragen, waar jij graag op loopt en die je voeten en enkels ondersteunen. Gezien de ongelijke ondergrond, hoogteverschillen en het seizoen zijn iets hogere, stevige schoenen die tegen een spatje water kunnen en veel grip hebben de beste keuze. 
  • Warme, comfortabele kleren voor binnen in de hut, pantoffels of crocs met dikke sokken zijn ook aan te bevelen. 
  • Tijdens het wandelen is het verstandig te kiezen voor wollen wandelsokken, aangezien wol je lichaamswarmte helpt reguleren en vocht afvoert, neem liever te veel dan te weinig sokken mee. 
  • Fijne wandelkleding. In Noorwegen hebben we een gezegde: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. In het Nederlands: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Dus kleedt je naar het weer en de omstandigheden. Ik kan je aanbevelen om je in laagjes te kleden. Dit werkt niet alleen isolerend, het is ook makkelijk iets aan of uit te trekken als je warm of koud wordt. Wol of thermo-ondergoed als binnenlaag (over je gewone ondergoed), dan een wandelbroek en trui waarin je goed kunt bewegen en een winddichte, ademende jas als buitenlaag. Als het regent is het fijn een regenbroek en regenjas aan te trekken als buitenste laag. Mocht er kou en sneeuw voorspelt worden dan is het handig een skibroek en jas mee te nemen. We hebben in de week voor vertrek contact over de weersvoorspellingen en de daarop aangepaste kleding. Ik neem voor de zekerheid altijd een extra broek of jas mee voor het geval dat er toch iemand te koud gekleed is.
  • Muts, handschoenen en sjaal of buff. Dit is geen optie, maar echt een vereiste. Een fijne muts maakt een wereld van verschil als het fris is, we verliezen namelijk de meeste warmte via ons hoofd. Ook handschoenen en een buff of sjaal maken je verblijf een stuk aangenamer. 
  • Toiletartikelen voor eigen gebruik. Neem dat mee waar jij je prettig bij voelt, maar hou het eenvoudig. Iedereen mag hier 100% zichzelf zijn. In een natuurlijke setting als deze draag ik zelf geen make-up en na een paar dagen zie ik er best verwildert uit, maar dat is niet te verkomen als je een aantal dagen in weer en windt in de buitenlucht doorbrengt. Een fijne crème om je huid te hydrateren en lippenbalsem is wel verstandig. Handdoeken heb ik hier, dus die hoef jij niet mee te nemen. Er is geen douche, maar ik neem voor de zekerheid een natuurzeep en shampoo mee voor het geval iemand echt behoefte heeft aan een verfrissende duik en zich daarbij even wil wassen. 
  • Zwemkleding en waterschoenen voor de koude dip, welke uiteraard vrijwillig, maar bijzonder aan te bevelen is. 
  • Een (kleine) rugtas voor het wandelen waarin jij je waterfles, regenkleding en extra warme trui kan doen tijdens onze activiteiten.

Vervoer van- en naar Vestfossen

Ik ontmoet jullie op de aankomstdag op het treinstation in Vestfossen, tenzij we hierover iets anders hebben afgesproken. De reis naar Noorwegen regelen jullie zelf. De opties om naar Noorwegen en Vestfossen te komen staan hieronder.  

– Per vliegtuig naar Oslo Gardemoen, daar vandaan is het mogelijk de trein naar Vestfossen te nemen (www.vy.no) of de vliegtuigtrein naar Drammen (www.flytoget.no). Ik kan jullie ook ophalen met de auto, maar vraag daarvoor wel een vergoeding voor de reiskosten van €50 per keer.
– Per vliegtuid naar Sandefjord Torp. Hier vandaan is het ook mogelijk de trein te nemen, maar dan moet je verschillende keren overstrappen en ben je veel langer onderweg. Vanaf Torp kan ik jullie ook ophalen en wegbrengen, de vergoeding die ik daarvoor vraag is €40 per keer.  
– Met de auto via Duitsland (Denemarken) en Zweden (via de brug of in combinatie met korte bootovertochten vanuit Duitsland of Denemarken)
– Met de auto en boot via Duitsland en Denemarken (Hirtshals – Larvik / Langesund)
– Met de auto en boot via Duitsland (Kiel – Oslo)
– Met de auto of trein, via de boot vanuit Eemshaven (Groningen) naar Kristiansand. 
Uiteraard zijn er allerlei variaties mogelijk op bovenstaande opties. 

Op het inschrijfformulier kunnen jullie aangeven hoe jullie naar Vestfossen komen en waar ik jullie op mag halen. Voor vliegreizen raad ik jullie aan op de websites van SkyscannerNorwegian of KLM te kijken, en bootreizen kunnen geboekt worden via ColorLine, FjordLine of HollandNorwayLines.

Over Stilinmij.nl

De natuur heeft ons zoveel te leren en te vertellen, wij hoeven haar alleen maar op te zoeken, stil te zijn en te luisteren. Met de natuur als je grootste vriend vindt je stilte en bewonderen in jezelf en om je heen. De ruimte, beweging, helderheid, kracht en liefde die daardoor gaan stromen geven je de moed om steeds weer bewust te kiezen voor wat echt belangrijk is voor jou. Dit is wat ik zelf heb ervaren en door wil geven aan iedereen die zoekende is naar zijn of haar eigen richting. Dit is mijn missie, die ik ook hoop uit te dragen tijdens alle retreats en cursussen en via deze website en mijn sociale media.

Over mij

Ik ben Dorine Tichelaar, moeder van Norah en Benjamin en vriendin van Leendert. Sinds 2016 wonen wij in het mooie Noorwegen. In het jaar dat we emigreerden kreeg ik een burn-out: er volgde een heftige periode met diepe dalen, maar ook hoge pieken. Achteraf was het een groot cadeau, want ik heb er zoveel van geleerd en andere keuzes door gemaakt. Meditatie, mindfulness, NLP, yoga, maar ook vooral de vele uren die ik wandelend doorbracht in de natuur, hebben mij geholpen mezelf terug te vinden. Ik ben dankbaar voor het wat leven mij brengt en tel mijn zegeningen. Persoonlijk geloof ik dat dit de grootste aantrekkingskracht voor meer geluksmomenten in mijn leven is.

Wat je aandacht geeft groeit
, dus ik richt mijn aandacht op wat mij gelukkig maakt en erken dat ik daarin zelf verantwoordelijk ben voor mijn keuzes. Het doorgeven van Mind-Walk, het organiseren van stilteretreats, het meenemen van anderen in mijn manier van leven met en in de natuur in Noorwegen, het zien van de ontspanning en de verandering in de mensen die met mij op pad zijn, dat zijn dingen dingen die mij echt gelukkig maken. In 2022 ben heb ik een opleiding tot life coach, hypnotherapeut, energetisch therapeut en heelheidstherapeut gevolgd in Noorwegen en momenteel volg ik de opleiding tot natuurcoach en wandelterapeut via Mind-Walk Nederland. Ook dit is een keuze waar ik heel blij van wordt.

Wil je meer lezen over mij en stilinmij.nl? Lees dan verder op de website: www.stilinmij.nl.  

Disclaimer:

Dorine Tichelaar | Stil in Mij
Stevning 5
3320 Vestfossen
Noorwegen
post@stilinmij.nl
www.stilinmij.nl

De oefeningen en activiteiten waar u tijdens uw verblijf uitleg over krijgt en deel van bent zijn enkel voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik. U mag deze niet verwerken in uw eigen lessen, tenzij u voorafgaand schriftelijk toestemming heeft gevraagd en ontvangen van de organisator. Met het oog op privacy (en karma) ga ik er vanuit dat een ieder dit respecteert.

De oefeningen in de retreats zijn niet bedoeld ter vervanging van medisch advies. Raadpleeg bij klachten altijd de huisarts. Bepaalde houdingen, methodes of oefeningen zijn niet geschikt voor iedereen en kunnen, net als bij ieder ander bewegingsprogramma, leiden tot letsel. Het uitvoeren van de oefeningen is ten allen tijden op eigen risico, ga hier dus ook op een verantwoorde manier mee om en luister naar je lichaam. Geef op het inschrijfformulier eventuele lichamelijke of geestelijke klachten aan zodat de organisator hier tijdens de oefeningen rekening mee kan houden en andere opties aan kan dragen. Hier kunnen echter geen rechten aan ontleend worden.

 

Scroll naar top