Hytta i Skogen

Welkom bij jouw Stilte-avontuur

Lieve jij,

Van harte welkom op de informatiepagina over jouw stilte-avontuur in Noorwegen! 
Over een paar weken sta jij, samen met mij en de andere gasten, bij een eenvoudige, typisch Noorse houten hut midden in het bos: Hytta i Skogen. Je geeft jezelf hiermee echt een adempauze cadeau, een weekend om je schouders te laten zakken en alles even van je af laten glijden. Ik hoop dan ook van harte dat jij het zo zult ervaren en kijk er erg naar uit je hier te ontmoeten!

Op vrijdag 14 oktober ben je van harte welkom in Vestfossen, we ontmoeten elkaar op het station tenzij we dit van te voren anders hebben afgesproken, waarna we samen met mijn auto op pad gaan. We laten het dorp achter ons en rijden via landweggetjes en een grindpad door het bos naar onze hut toe. De komende dagen hoeven we geen winkels te bezoeken want alles wat we nodig hebben is al aanwezig. Alle ingrediënten voor een weekend rust, stilte, verwondering, gezelligheid en avontuur staan al voor je klaar. Jij hoeft alleen jezelf, kleding, toiletartikelen en schoenen mee te nemen. Als alles loopt zoals gehoopt starten we op vrijdag 14. 10 om 14.10 uur met het retreat Hytta I Skogen. 

Op vrijdag draait ons programma vooral om het ‘landen in het hier en nu’, we bekijken de hut, maken de bedden op, verkennen de directe omgeving en ontmoeten elkaar. Als iedereen gesetteld is gaan we op pad. We maken onze eerste wandeling, ontspannen en ongedwongen, waarbij we elkaar al wandelend en kletsend beter leren kennen. Je mag foto’s maken en kunt deze zelfs nog doorsturen aan het thuisfront. Misschien wil je ze nog even laten weten dat je goed bent aangekomen en iets delen over je eerste indruk. Dat mag en kan nu nog, maar aan het einde van de dag leveren we de telefoons in. Hierna is onze tijd alleen van ons, alles wat we beleven is een cadeautje aan onszelf. Je mag alles wat je meemaakt opslaan op je interne harde schijf en voor altijd in je hart bewaren als een dierbare herrinnering. De telefoons bewaar ik uiteraard op een veilige plek voor jullie en ook mijn telefoon gaat uit. Als we op pad gaan neem ik mijn mobiel wel mee, maar zolang er geen noodsituatie ontstaat blijft ook mijn telefoon lekker uit. De omgeving waar we verblijven en de wandelroutes die we lopen ken ik op mijn broekzak, maar ik neem ook altijd een kaart en mijn kompas mee en uiteraard ook de ehbo-kit ten alle tijden in mijn rugzak. 

We starten zaterdag- en zondagochtend met een moment in de buitenlucht voor we in de hut aan de ontbijttafel schuiven, om daarna aan de wandel te gaan. We starten ongedwongen en mogen nog even kletsen, maar gaan stapsgewijs, steeds dieper de stilte in gaan. We beginnen met korte momenten van stilte en zakken ook steeds verder de vertraging in. We maken gebruik maken van onze ademhaling, mindfulness, meditatie, qigong en yogaoefeningen en eindigen zondagmiddag bij het kampvuur terwijl we elkaar vertellen over hoe we de verschillende vormen van stilte hebben meegemaakt. Op dit moment wil ik nog niet te veel van het programma verklappen. Deels omdat het een verrassing mag zijn en deels omdat ik het programma soms moet aanpassen door omstandigheden die in de loop van het weekend ontstaan. Het weer kan ons anders laten beslissen, mijn intuïtie kan ons een andere kant op sturen en ook jullie als deelnemers mogen ter plekke aangeven wat goed voelt of niet. Het programma dat ik opgesteld heb is een leidraad, maar het is heel flexibel aan te passen aan de omstandigheden. We bewegen mee met wat zich aandoet.     

Ik wil je nu alleen nog vragen de algemene voorwaarden te lezen en het inschrijfformulier in te vullen en aan mij terug te sturen. Mocht je vragen hebben neem dan gerust contact met mij op, bij voorkeur via WhatsApp, Messenger, Signal of Telegram, maar je kunt me ook bellen op 0047 47 215 215 (via WhatsApp is dit gratis). Een e-mail sturen mag natuurlijk ook: post@stilinmij.nl.

Ik hoop dat jij er net zoveel zin in hebt als ik en wens alvast heel veel voorpret in de komende weken toe. 

Ik zie er naar uit je te ontmoeten!

Lieve groeten,

Kom zoals je bent, doe wat je kunt, wees mild voor jezelf en volg altijd je eigen gevoel.

Tijdens dit retreat hoeft niets perfect te zijn en je hoeft jezelf niet te vergelijken met mij of de anderen. Doe wat goed voelt voor jou en geef er gerust je eigen draai aan. Er is geen foute manier om iets uit te voeren, ook ik doe alle oefeningen op mijn manier en dit kan verschillen van dag tot dag. Het is zoals het is op dat moment is en dat is altijd goed. Probeer alle oordeel los te laten, naar jezelf en de anderen.

Ik wil je wel aanmoedigen de oefeningen gewoon te proberen en te ervaren wat het met je doet. Probeer het uit en als je je ongemakkelijk voelt ben je vrij om te stoppen of het aan te passen naar jouw eigen versie. Je kunt het altijd nog eens proberen in je eigen achtertuin als je weer thuis bent. Mijn rol is jouw begeleiden en ondersteunen, als ik je iets vraag wat niet goed voelt luister dan altijd naar je eigen innerlijke stem. 

Bijvoorbeeld:

– Als ik je vraag je ogen te sluiten tijdens het mediteren, dan mag je ze ook open houden en laten rusten op een vast punt voor je. 
– Als ik je vraag je armen boven je hoofd uit te strekken tijdens een yoga oefening en dat veroorzaakt pijn of irritatie bij jou, dan mag je ze lager houden of dit zo aanpassen waarbij het wel goed voelt voor jou.

I
k zal dit tijdens ons stilte-avontuur ook regelmatig herhalen, omdat het zo belangrijk is dat je echt luistert naar je eigen lichaam en niets forceert.
Ik wil je vragen dit van te voren bewust af te spreken met jezelf. Dat je dit mag accepteren, respecteren en omarmen voor-, van- en naar jezelf en de anderen.

Dit geldt ook voor de gesprekken die we met elkaar hebben, we zijn er voor onszelf en de anderen en geven elkaar de ruimte om te reflecteren, elkaar te erkennen, steunen en respecteren. Wat er in de groep gedeeld wordt, blijft in de groep.

 

Wat je kunt verwachten en wat er aanwezig is:

  • De hut, waar we verblijven. We maken gebruik van een eenvoudige, typisch Noorse hut midden in het bos. We gaan hierin echt back to basic: we koken op vuur (buiten of op de houtkachel in de hut) of gasbrandertjes, maken gebruik van kaarslicht of natuurlijk licht en hebben geen stromend water, electriciteit, douche of toilet in de hut. Er is gelukkig wel een buitentoilet, een meer, beek of rivier in de buurt en genoeg kaarsen en hout om het warm en gezellig te maken. Van te voren inspecteer ik de hut en maak ik deze schoon en klaar voor gebruik. Aangezien ik de hut huur van particulieren maken we ook gebruik van de spullen die er aanwezig zijn, aangevuld met wat ik meeneem uit mijn eigen hut. Waar deze hut staat is nog even een verrassing. De hut die ik voorheen huurde bleek dubbelgeboekt, dus ik ben nu de andere opties aan het inspecteren. Gelukkig heb ik meerdere hutten gevonden die aan onze wensen voldoen en kan ik nu een keuze maken uit de beste mogelijkheden. Het kan zijn dat we een klein stukje moeten lopen met de bagage, want niet alle hutten zijn met de auto bereikbaar. Maar langer dan 1,5 km zal dit sowieso niet zijn en ik kan uiteraard helpen bij het tillen van de bagage.
  • Waar we slapen. Er zijn voldoende bedden aanwezig en ik neem de nieuwe overmatrassen uit mijn hut mee zodat ieders een fijne plek heeft om te slapen. De bedden zijn wel wat korter dan we in Nederland gewend zijn. Lakens, dekbedovertrekken en kussenslopen neem ik mee en ik kan ook dekbedden of slaapzakken verzorgen. Maar als je zelf een slaapzak, lakenzak en kussen hebt die je mee wil nemen (en je hebt ruimte in je tas) dan mag dat ook, graag zelfs. Laat het wel even weten van te voren zodat ik er rekening mee kan houden.
  • Een matje om op te zitten. In Noorwegen noemen we dit een “sittelapp” of “sitteunderlag”; een wollen (gevilt) kleedje van 40 x 50 cm of schuimmatje van een centimeter dik dat je opgevouwen in je wandelrugtas kunt doen. Ik neem meer dan genoeg matjes mee voor alle deelnemers. 
  • Een dagboekje met pen om steeds op te schrijven wat je hebt ervaren. Soms ontvang je prachtige inzichten tijdens een wandeling of stiltemoment, noteer ze wanneer je tijd voor jezelf hebt, zodat je ze later terug kunt lezen en er iets mee te doen.
  • Hout en gas om te koken, de hut warm te houden en een kampvuur te maken.
  • Eten en drinken voor het gehele verblijf: ontbijt, lunch, diner, alles tussendoortjes, water, thee, chocolademelk en koffie. Alles is al van te voren aanwezig. Jij hoeft helemaal niets mee te nemen, tenzij we hier samen andere afspraken over hebben gemaakt. Alcoholhoudende dranken zijn er niet en als je dieetwensen hebt dan hoor ik dat heel graag ruim van te voren.
  • Wat er standaard in mijn rugtas zit: extra water, gezonde snacks en eventueel onze lunch, zakdoekjes, een EHBO kit, een plasticzak, hoofdlamp, aansteker, zakmes, kaart en kompas, issolatiemat om op te liggen of zitten en uiteraard de telefoon voor noodgevallen.
  • Wollen dekens voor de momenten dat we stil zitten, of dit nu binnen of buiten is. Een wollen deken om je schouders of benen maakt alles een stuk behagelijker, dus die neem ik uiteraard mee voor iedereen. 

Wat mag jij zelf meenemen?

  • Goede schoenen. Het is belangrijk om comfortabele schoenen te dragen, waar jij graag op loopt en die je voeten en enkels ondersteunen. Gezien de ongelijke ondergrond, hoogteverschillen en het seizoen zijn iets hogere, stevige schoenen die tegen een spatje water kunnen en veel grip hebben de beste keuze. 
  • Warme, comfortabele kleren voor binnen in de hut, pantoffels of crocs met dikke sokken zijn ook aan te bevelen. 
  • Tijdens het wandelen is het verstandig te kiezen voor wollen wandelsokken, aangezien wol je lichaamswarmte helpt reguleren en vocht afvoert, neem liever te veel dan te weinig sokken mee. 
  • Fijne wandelkleding. In Noorwegen hebben we een gezegde: Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. In het Nederlands: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding. Dus kleedt je naar het weer en de omstandigheden. Ik kan je aanbevelen om je in laagjes te kleden. Dit werkt niet alleen isolerend, het is ook makkelijk iets aan of uit te trekken als je warm of koud wordt. Wol of thermo-ondergoed als binnenlaag (over je gewone ondergoed), dan een wandelbroek en trui waarin je goed kunt bewegen en een winddichte, ademende jas als buitenlaag. Als het regent is het fijn een regenbroek en regenjas aan te trekken als buitenste laag. 
  • Muts, handschoenen en sjaal of buff. Dit is geen optie, maar echt een vereiste. Een fijne muts maakt een wereld van verschil als het fris is, we verliezen namelijk de meeste warmte via ons hoofd. Ook handschoenen en een buff of sjaal maken je verblijf een stuk aangenamer. 
  • Toiletartikelen voor eigen gebruik. Neem dat mee waar jij je prettig bij voelt, maar hou het eenvoudig. Iedereen mag hier 100% zichzelf zijn. In een natuurlijke setting als deze draag ik zelf geen make-up en na een paar dagen zie ik er best verwildert uit, maar dat is niet te verkomen als je een aantal dagen in weer en windt in de buitenlucht doorbrengt. Een fijne crème om je huid te hydrateren en lippenbalsem is wel verstandig. Handdoeken heb ik hier, dus die hoef jij niet mee te nemen. Er is geen douche, maar ik neem voor de zekerheid een natuurzeep en shampoo mee voor het geval iemand echt behoefte heeft aan een verfrissende duik en zich daarbij even wil wassen. 
  • Zwemkleding en waterschoenen voor de koude dip, welke uiteraard vrijwillig, maar bijzonder aan te bevelen is. 
  • Een (kleine) rugtas voor het wandelen waarin jij je waterfles, regenkleding en extra warme trui kan doen tijdens onze activiteiten.

Over Stilinmij.nl

De natuur heeft ons zoveel te leren en te vertellen, wij hoeven haar alleen maar op te zoeken, stil te zijn en te luisteren. Met de natuur als je grootste vriend vindt je stilte en bewonderen in jezelf en om je heen. De ruimte, beweging, helderheid, kracht en liefde die daardoor gaan stromen geven je de moed om steeds weer bewust te kiezen voor wat echt belangrijk is voor jou. Dit is wat ik zelf heb ervaren en door wil geven aan iedereen die zoekende is naar zijn of haar eigen richting. Dit is mijn missie, die ik ook hoop uit te dragen tijdens alle retreats en cursussen en via deze website en mijn sociale media.

Over mij

Ik ben Dorine Tichelaar, moeder van Norah en Benjamin en vriendin van Leendert. Sinds 2016 wonen wij in het mooie Noorwegen. In het jaar dat we emigreerden kreeg ik een burn-out: er volgde een heftige periode met diepe dalen, maar ook hoge pieken. Achteraf was het een groot cadeau, want ik heb er zoveel van geleerd en andere keuzes door gemaakt. Meditatie, mindfulness, NLP, yoga, maar ook vooral de vele uren die ik wandelend doorbracht in de natuur, hebben mij geholpen mezelf terug te vinden. Ik ben dankbaar voor het wat leven mij brengt en tel mijn zegeningen. Persoonlijk geloof ik dat dit de grootste aantrekkingskracht voor meer geluksmomenten in mijn leven is.

Wat je aandacht geeft groeit
, dus ik richt mijn aandacht op wat mij gelukkig maakt en erken dat ik daarin zelf verantwoordelijk ben voor mijn keuzes. Het doorgeven van Mind-Walk, het organiseren van stilteretreats, het meenemen van anderen in mijn manier van leven met en in de natuur in Noorwegen, het zien van de ontspanning en de verandering in de mensen die met mij op pad zijn, dat zijn dingen dingen die mij echt gelukkig maken. In 2022 ben heb ik een opleiding tot life coach, hypnotherapeut, energetisch therapeut en heelheidstherapeut gevolgd in Noorwegen en momenteel volg ik de opleiding tot natuurcoach en wandelterapeut via Mind-Walk Nederland. Ook dit is een keuze waar ik heel blij van wordt.

Wil je meer lezen over mij en stilinmij.nl? Lees dan verder op de website: www.stilinmij.nl.  

Disclaimer:

Dorine Tichelaar | Stil in Mij
Stevning 5
3320 Vestfossen
Noorwegen
post@stilinmij.nl
www.stilinmij.nl

De oefeningen en activiteiten waar u tijdens uw verblijf uitleg over krijgt en deel van bent zijn enkel voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik. U mag deze niet verwerken in uw eigen lessen, tenzij u voorafgaand schriftelijk toestemming heeft gevraagd en ontvangen van de organisator. Met het oog op privacy (en karma) ga ik er vanuit dat een ieder dit respecteert.

De oefeningen in de retreats zijn niet bedoeld ter vervanging van medisch advies. Raadpleeg bij klachten altijd de huisarts. Bepaalde houdingen, methodes of oefeningen zijn niet geschikt voor iedereen en kunnen, net als bij ieder ander bewegingsprogramma, leiden tot letsel. Het uitvoeren van de oefeningen is ten allen tijden op eigen risico, ga hier dus ook op een verantwoorde manier mee om en luister naar je lichaam. Geef op het inschrijfformulier eventuele lichamelijke of geestelijke klachten aan zodat de organisator hier tijdens de oefeningen rekening mee kan houden en andere opties aan kan dragen. Hier kunnen echter geen rechten aan ontleend worden.

 

Scroll naar top